5 insikter kring data i avfallsbranschen
Den traditionella och vedertagna bilden av dataanvändning i avfallsbranschen handlar om att mäta och hämta behållare vid en viss nivå. Det är gott så, men vi på Bintel ser en mycket bredare användning av data i avfallsbranschen, data som är mer än nivåmätning och en sensor i avfallsbehållaren. Vi märker att flera av våra kunder tar sina installationer från pilotnivå till större utrullningar. Med den ökade datamängden vi nu samlar på oss, öppnas nya möjligheter som vi vill dela med oss av.
”Vi på Bintel vill skapa störst nytta av data, med lägsta ansträngning för kund. Det finns användningsområden för data, som idag har mycket större utväxling på CO2-reduktion, än vad förändring av sopbilens rutt har”, Tom Johansen, Grundare Bintel
Insikt nr 1
Open source avfallsdata
I en av våra installationer har vi Sveriges och sannolikt världens största uppkoppling av behållare för matavfall, en fraktion som ofta prioriteras högst hos renhållningsbolag. Denna aktuella installation består av över 400 miljörum där vi vet precis hur mycket matavfall som slängs. I Bintels arbete med att förstå branschen har vi skapat olika parametrar, KPIer, för att bedöma och kategorisera hämtställen. Ett av KPIerna är utsorteringsgraden av matavfall i förhållande till mängden restavfall. Med detta KPI kan vi nu rangordna de 400 miljörummen efter hur väl de sorterar. Skillnaden mellan de olika rummen kan vara så mycket som flera hundra procent.
Varför är det så och kan man påverka dessa miljörum?
Med strukturerad mätning före och efter, kan man undersöka vilka insatser som fungerar och vilka som inte fungerar?
Spelplanen är satt, det är bara att ta reda på hur man vinner matchen.
Insikt nr 2
Kommunikation och kundsegmentering
Hur kommunicerar ni till era kunder? Kommunicerar ni på samma sätt till alla?
En ögonöppnare för många kommunikatörer är möjligheten gällande kundsegmentering som datainsamling öppnar upp för. När vi vet vilka avfallsströmmar som är kopplade till ett hämtställe, då vet vi hur väl man sorterar. Data berättar hur utsortering av varje fraktion ser ut, och vi kan med detta fokusera på områden med bristfällig utsortering av en viss fraktion.
På detta sätt kan man nyansera sin kommunikation mot kund, och förstå vad man skall berätta för vilken kund.
Insikt nr 3
Förståelse för vad som driver kostnader och miljöbelastning
Vad driver kostnader och miljöbelastning för de olika intressenterna i en avfallsinsamlande process? Med data kan man belysa och filtrera ut kostnadsdrivande poster, samt hur man påverkar dessa för att reducera kostnader. Med data kan hämtställen med kostnadsdrivande brister identifieras. Några exempel kan vara: bristfällig sortering som resulterat i onödigt restavfall, hämtställen med flaskhalsskapande underkapacitet, eller geografiskt utmanande hämtställen.
Ofta kan man med datadrivna insikter nå förhållandevis enkla besparingar genom strukturella förändringar på de kostnadsdrivande hämtställena
Insikt nr 4
Restavfallet kan reduceras
Ur data kan insikter fås gällande att vi kan påverka mängden restavfall, och även hur vi gör det.
I våra samarbete med exempelvis 15 olika kommunala bostadsbolag kan vi se vilka insatser som funkar och vilka som inte gör det. Bintel har funnit en metod, kopplat till strukturella och kommunikativa insatser, som påverkar uppkomsten av restavfall. En metod där vi, i gemensamma projekt med våra kunder, samverkar över gränserna.
Hur arbetar ni med era kunder?
Insikt nr 5
Skapa en lärande och proaktiv organisation
Ofta upplever vi att branschen agerar brandsläckande och reaktivt. Detta är en följd av bristande resurser, men framförallt bristande data. En uppkopplad installation berättar vilka insatser som krävs, och möjliggör skapande av en mycket mer proaktiv organisation. En organisation där man tar initiativ för att förstå sina kunder, och agerar på ett relevant sätt för att reducera restavfallet i sitt verksamhetsområde.
Sammanfattning
Med den stora mängden data som nu samlas in från branschen, blir högt satt mål gällande restavfallsreduktion och CO2-besparingar plötsligt rimliga att nå.
Det vi vill att ni tar med er, är att börja med de lågt hängande frukterna som digitaliseringen erbjuder. Kanske är inte införande av behovsstyrd tömning det som ger störst effekten för er, just nu?