Data och insiktsdriven process
Genom ett tätt samarbete mellan Bostadsbolag, Renhållningsbolag och Bintel, möttes kundens behov i detta projekt. Miljörummen gick igenom Bintels datadrivna förvandlingsprocess, och med små medel uppnåddes ganska häpnadsväckande resultat.
Vår kund summerar värdet av data fint med nedanstående ord:
”Ganska enkelt att sätta fingret på problemet i miljöhusen, nu när vi kan se avfallssituationen nästan i realtid”
Anders Nordberg, Bostadschef Höganäshem
Resultat hittills
✔ 40% minskad mängd restavall
✔ 40% reducerad kostnad
✔ 50% ökning av kundnöjdhet
✔ 3 ton mindre CO2 påverkan per miljörum
✔ 30% mer insamlad plast
✔ 50% mer insamlade pappersförpackningar
Vidare kan Bintels data påvisa andra spännande effekter som Bintel gärna delar med sig av.
- Vet du vilken effekt ett informationsutskick gällande sorteringstips till hushållen har?
- Vill ni kunna jämföra er med andra kommunala fastighetsbolag/aktörer?
- Vill ni också få tips och idéer på hur ni kan leverera en bättre lösning till era hyresgäster.
Bakgrund
Höganäshem är ett bostadsbolag med ca 1400 lägenheter belägna på vackra Kullahalvön i Skåne. Hos Höganäshem har man ett stort fokus på hållbarhet och nöjda kunder, samtidigt som kostnaderna skall vara rätt. Man har utmaningar med sina miljörum, där både Höganäshem och de boende helt enkelt inte tycker att avfallshanteringen fungerat tillräckligt bra.
Detta återspeglas i Höganäshems utvärderingar, där deras NKI (Nöjd-Kund-Index) för just avfallshanteringen ligger lägre än önskat. Det har funnits en vilja att förbättra detta, men med avsaknad av opartisk data har man varit osäker på hur problemet skulle angripas.
Kundens behov
Höganäshem har tillsammans med Bintel och renhållningsbolaget NSR (Nordvästra Skånes Renhållningsbolag) gått in i detta miljörumsprojekt med ambitionen att:
- Sänka kostnader för avfallshanteringen
- Reducera nedskräpning i miljörummen
- Reducera mängden restavfall
- Höja nöjdheten gällande avfallshantering hos de boende
Man vill helt enkelt genom digitalisering lyfta avfallshanteringen en nivå för sina hyresgäster, samtidigt som man konstaterat att kostnaderna blir lägre.
Bintels lösning
Projektet har delats in olika faser, där ett strukturerat arbete har skett i tätt samarbete mellan de tre projektmedlemmarna.
Fas 1 – Nulägesanalys
I denna, mer tekniska, fas har Bintel kopplat upp sopkärlen.
Fas 2 – Dataanalys
Nu börjar Bintel, tillsammans med projektparterna, studera avfallsflödena i miljörummet, och analysera hur detta matchar miljörummets kapacitet. I denna fas vill vi skapa en baslinje för att i senare skede kunna bedöma olika insatser som görs i rummet. Vidare vill vi identifiera avvikande beteende och var olika förbättringsinsatser bör fokuseras.
Fas 3 – Implementering av förbättringar
Nu börjar det roliga, där projektet inför datadrivna förbättringar som ofta ger omedelbar effekt. Med en justering av kapacitet och schema uppnås väldigt stora gynnsamma kostnads- och miljöeffekter. Vidare ges insikter om vilka områden som kan förbättras och var man kanske redan är tillräckligt bra.
Data ger projektet många intressanta insikter som vi på Bintel gärna delar med oss av och vidareutvecklar tillsammans med er.

Vi vill effektivisera avfallshantering och därigenom öka cirkularitet och förbättra resursutnyttjandet.