Med fokus på en renare och mer hållbar stad
Datadriven avfallshantering motiveras ofta med reducerade transportkostnader. I sanningens namn är det ofta en försvinnande del av den totala besparingen i digitaliseringsprojekt.
Totalkostnaden för insamling av avfall från sopkorgar i olika stadsmiljöer tyngs, som oftast, mest av kostnader relaterade till nedskräpning. Det är alltså med nedskräpningen i fokus som Bintel tar sig an dessa projekt, med fokus på att skapa en renare och mer hållbar stad.
Projektet drivs tillsammans med Rinkeby-Kistas stadsförvaltning, där deras representant säger:
”Det finns många incitament att jobba strategiskt och innovativt med just renhållningsfrågor, det handlar om att hitta en balans mellan behov, effektivisering och utförande. Genom att samla in underlag kan vi skapa oss en tydligare bild över vad för typ av insatser som krävs för att vi ska kunna minska nedskräpningen och bidra till en trivsammare utemiljö”.
Bakgrund
Nedanför Kistahöjden ligger ett flertal parker och aktivitetsområden med ett stort genomflöde av människor. Avfallsmängden genererad i området är kraftigt säsongs- och väderstyrd, och det är komplicerat att få ett grepp om hur man säkerställer att tömning av sopkorgar görs i rätt tid. När planering av denna logistik brister, är det snabbt kopplat till nedskräpning, med missnöje, höga kostnader och negativa miljöeffekter som konsekvens.
Kundens behov
Kunden vill i detta projekt placera ut sensorer i sopkorgar kring Kistas grönområden, parker, gångar och cykelvägar. Data på fyllnadsgraden i sopkorgarna är tänkt att ge underlag till alternativa lösningar för en smidigare och mer miljövänlig sophantering. I ett andra steg har stadsdelen provat att byta arbetsmetod och arbeta med datadriven avfallshantering, dvs tömma sopkorgarna baserat på data.
Bintels lösning
För att lyckas i denna tillsynes enkla applikation krävs mer än nivådata från sensorerna. Bintel utvecklar ett kopplat nätverk av sensorer, vilka tillsammans med extern data delar in behållare efter deras användningskaraktäristik och sannolikhet för att bli fulla inom en viss tidsperiod. Utifrån Bintels unika lösning, tydliggörs vilka behållare som måste planeras in idag, och vilka som kan hämtas en annan vackrare dag. Enkelt, eller hur?
Resultat hittills
Kista har under en första, mer analytisk, period tagit del av Bintels “heat maps”, där man tydliggör vilka behållare som kräver mer uppmärksamhet än andra. Samt vilka områden som kan behöva stärkas upp med fler sopkorgar, och var det kanske sitter för många. Allt för att, till lägsta kostnad, förhindra att avfallet hamnar någon annanstans än i papperskorgen. Då man i steg 2 provat att använda Bintels lösning för att hantera insamlingen av avfallet, i en andel av stadsdelens totala antal sopkorgar, har goda resultat kunnat påvisats. Hela 85% färre tömningar gjordes, då de sker baserat på den data Bintels lösning samlar in. Det sammanslagna resultatet om alla sopkorgar i stadsdelen var med skulle sannolikt se annorlunda ut, då vissa sopkorgar kräver tömning oftare än andra. Vidare har man med hjälp av Bintels lösning också fått bättre förståelse för var det genereras nedskräpning och just nu arbetar projektet med att samla in data för att vidta åtgärder för minskad nedskräpning.

Nivåmätning, ett första steg mot datadriven insamling med syfte att nå era miljömässiga och finansiella mål.

Vi vill effektivisera avfallshantering och därigenom öka cirkularitet och förbättra resursutnyttjandet.