Att reducera 1st miljörum enligt Bintels snitt motsvarar CO2-utsläppet från hisnande 1000L diesel enligt Energimyndigheten i Sverige.
1000 liter diesel kan driva en sopbil ca 1.500-2.000 km enligt statistik från några av våra renhållningsbolag.
Om 3% av miljörummen, på en normal rutt, förbättrar sin sortering till “Bintelstandard” – då motsvarar det en minskad miljöbelastning motsvarande klimateffekten av utsläppen från hela sopbilens rutt.
Detta är siffror som är svåra att ta in, och som skapar Syntax Error innan man själv börjar räkna på det. Vi på Bintel tycker såklart att man skall använda data på alla sätt som reducerar sophanteringens miljöavtryck – både genom sortering och genom optimerad logistik – men fokuserar på det som ger mest effekt: Ökad sortering.
I våra projekt mäts vi ofta på vilka positiva miljöeffekter ett projekt har. Eftersom vi är i en bransch med enormt miljöfokus, kommer projekt med negativ miljöeffekt stoppas. Detta oavsett hur mycket pengar man sparar. En ganska skön bransch på så sätt.
Så hur påverkas miljön av våra projekt. Vi har räknat på detta och kommit fram till några slutsatser. Slutsatser som ger branschen Syntax Error – det är helt enkelt lite svårt att greppa.
Kilometer, kilometer, kilometer…
Datadriven avfallshantering förknippas ofta med att samla in nivåmätningsdata från olika behållare, och sedan tömma dessa behovsstyrt. Alltså, vi slänger det gamla schemat i cylinderarkivet, och låter data styra när en fastighet får besök av sopbilen. Inget nytt under solen egentligen. Men vad har det för effekt, och vilken potential har det för besparingar på miljön?
Ofta ser vi tömningsreduktion på 25-50%. Detta sparar pengar åt kunderna, och kapar arbetstid för åkerier och renhållningsbolag. En viss miljöbesparing finns i detta, då tömningsförloppen kan vara energislukande, och det finns andra fördelar med att kapa tung trafik i tätbebyggda områden. På sikt kan det även innebära att färre bilar behövs för att serva det aktuella sopkärlsbeståndet.
Men om vi pratar om ren CO2-besparing vid renodlade logistikprojekt, ja då krävs det en del jobb för att hamna på rätt sida om 0-sträcket.
Vi på Bintel arbetar med alla applikationer i avfallsbranschen, men har många projekt med fokus på miljörum kopplade till bostäder. I ett av våra projekt, i denna applikation, har vi ca 400 miljörum uppkopplade. Här ser vi att behovsstyrning av tömning kan kapa antal stopp med 10-15%, detta med i stort sett bibehållet antal kilometer. Orsaken är att hämtställena står väldigt tätt, och att mycket av ruttens kilometer ligger i att köra fram och tillbaka till tippningsplatsen.
Miljöeffekten av ruttoptimering i dessa fall blir förhållandevis liten. Den miljömässiga vinsten återfinns här i att kunna säkra att behållare för återvinningsmaterial töms i tid, inte blir överfulla, och därmed undvika att dessa fraktioner slängs i restavfall.
I andra applikationer, som t.ex. Återvinningstationer, ser Bintel dock betydande miljövinster med att köra behovsstyrt.
Sortering, sortering, sortering...
Ett annat sätt att minska klimatavtrycket från en avfallsstation är att öka sorteringsgraden, alltså att minska mängden restavfall som går till förbränning. På detta sätt samlas återvinningsmaterial in, återvinns och några träd kan få lov att växa ytterligare några år i vårt land.
I våra milljörumsprojekt kan vi i majoriteten av fallen reducera restavfallet med 20% genom ökad insamling av återvinningsbara fraktioner. En tumregel vi har är att man kan kapa 2.5 ton CO2e per miljörum och år, om man arbetar med sitt miljörumsbestånd. Låt oss säga att en mindre stad har 1000 miljörum, detta ger då en besparing på 2.5 kTon CO2e per år!
Syntax error
Så om man jämför dessa två sätt att använda egentligen samma data, då kan man konstatera att den miljömässiga hävstången för att öka utsorteringen ofta är mångfaldigt större än den för minskad sopbilstrafik.
Att reducera 1st miljörum enligt Bintels snitt motsvarar CO2-utsläppet från hisnande 1000L diesel enligt Energimyndigheten i Sverige.
1000 liter diesel kan driva en sopbil ca 1.500-2.000 km enligt statistik från några av våra renhållningsbolag.
Om 3% av miljörummen, på en normal rutt, förbättrar sin sortering till “Bintelstandard” – då motsvarar det en minskad miljöbelastning motsvarande klimateffekten av utsläppen från hela sopbilens rutt.
Detta är siffror som är svåra att ta in, och som skapar Syntax Error innan man själv börjar räkna på det. Vi på Bintel tycker såklart att man skall använda data på alla sätt som reducerar avfallshanteringens miljöavtryck – både genom sortering och genom optimerad logistik – men fokuserar på det som ger mest effekt: Ökad sortering.