Kundcase

Digital satsning tillsammans med Vestforbrænding i Danmark

Bintels största miljörumsprojekt i Danmark drivs tillsammans med Vestforbrænding, Danmarks största renhållningsbolag, som ägs av 19 danska kommuner. Som namnet antyder, har bolaget likt många svenska renhållningsbolag haft fokus på förbränning, men genomgår en transformation mot ökad cirkularitet.

Enkelte andre kommuner i Danmark har iværksat lignende projekter. Men med de gode erfaringer fra Sverige, har jeg valgt at benytte mig af Bintels helhedsorienteret metodik/koncept, hvor datagrundlaget bliver vurderet grundigt, før man beslutter, om der skal sættes adfærdsændrende tiltag i gang over for borgerne.”

berättar Mehran Vahman, Projektledare på Vestforbrænding

Fritt översatt är man ett fan av Bintels strukturerade metodik och användning av data för att reducera restavfall och öka sortering. Man vill helt enkelt bli en del av den kultur Bintel skapat kring praktisk dataanvändning i avfallsbranschen.

Digital satsning tillsammans med Vestforbrænding

Magnus Stenbock, till häst i Helsingborg, med värjan halvvägs ur sin skida. Spanande ut över Öresund, med blicken fäst på Danmark och pannan i djupa veck. Man undrar såklart vad mannen tänker.

Vi på Bintel är ganska säkra på att han grubblade över källsortering och hur man skulle kunna uppnå synergieffekter mellan de två ländernas kunskap inom området. 300 år senare kom Bintel och vi skulle kunna ersätta Magnus på hästen med Jennie, Bintels VD, som nu tillsammans med teamet tar sikte mot Danmark.

Bintels största miljörumsprojekt i Danmark drivs tillsammans med Vestforbrænding, Danmarks största renhållningsbolag, som ägs av 19 danska kommuner. Som namnet antyder, har bolaget likt många svenska renhållningsbolag haft fokus på förbränning, men genomgår en transformation mot ökad cirkularitet. Därför startades samarbetet med Bintel.
Kopplade till projektet är också 6 olika bostadsbolag, med förhoppningar om att kunna få verktyg för att nå nya stramare kostnads- och miljömål.

Mehran Vahman, Projektledare på Vestforbrænding beskriver arbetet såhär:
”Enkelte andre kommuner i Danmark har iværksat lignende projekter. Men med de gode erfaringer fra Sverige, har jeg valgt at benytte mig af Bintels helhedsorienteret metodik/koncept, hvor datagrundlaget bliver vurderet grundigt, før man beslutter, om der skal sættes adfærdsændrende tiltag i gang over for borgerne.”

Fritt översatt är man ett fan av Bintels strukturerade metodik och användning av data för att reducera restavfall och öka sortering. Man vill helt enkelt bli en del av den kultur Bintel skapat kring praktisk dataanvändning i avfallsbranschen.

Pilotprojektets syfte var att undersöka om datainsamling kan ligga till grund för ett nytt verktyg som ger både besparingar och ökad återvinning.

Lärdomar mellan våra länder kommer delas under projektet, och några saker kan redan noteras i de första faserna.

De inledande faserna har redan gett flertalet insikter, som vi på Bintel gärna delar med oss av. Om vi skall välja 3, då blir det följande:

Restavfallsabonnemang

Det är lite handbollssiffror när man tittar på antalet utmaningar som renhållnings- och bostadsbolag ställs inför när man skall reducera restavfallet. Värt att notera är att utmaningarna verkar vara av liknande karaktär, oavsett vilken sida av sundet man befinner sig på. Bintel Insights™ pekar på att direkta besparingar genom reducering av restavfallsabonnemang kan göras i 50% av de danska miljörummen i projektet.

Tumregel #1 från våra motsvarande svenska projekt: Direkta besparingar kan göras från 40% av våra miljörum, utan att påverka de boende.

Dimensionerings-guidelines

I Sverige ser vi enorma skillnader i restavfallsmängder från våra olika miljörum, med siffror mellan 25 liter till ofta över 100 liter per lägenhet och vecka. De riktlinjer som den svenska branschorganisationen Avfall Sverige ger vid dimensionering av avfallsstationer är i dagsläget 40-50 L/lgh,v. Ibland är det för högt, ibland är det för lågt, men kan ses som ett bra medelvärde.

Intressant är att våra danska vänner, i pilotkommunen Glostrup, ger riktlinjerna 90L/lgh,v. Här dimensionerar man alltså för 100% mer restavfall per lägenhet än vad våra svenska riktlinjer föreslår. Anmärkningsvärt tycker vi på Bintel.

Tumregel #2 från våra svenska projekt: Ber du om restavfall, så får du restavfall.
Denna stora skillnad i dimensionering kan vara en del i förklaringen till att vi ser större mängd tomma danska restavfallskärl. Om dessa riktlinjer är likartade på nationell nivå, då har branschen ett viktigt strukturellt arbete framför sig, då data pekar på att detta även påverkar mängderna restavfall i behållarna.

Strukturella begränsningar i sortering

I våra svenska samarbeten ser vi typiskt att sorteringen i första hand begränsas strukturellt. Man har helt enkelt inte plats att hantera återvinningsmaterialen som de boende vill slänga. Bintels lösning visar tydliga samband mellan detta och förhöjda restavfallsmängder.

Bostadsbolagen vittnar även om ökad nedskräpning och minskad trivsel vid överfulla behållare, dåliga ingredienser om man vill servera sin styrelse minskade avfallskostnader och fina klimatbokslutssiffror vid årets slut.
Fraktionerna plast- och pappersförpackningar, som i denna danska kommun samlas i samma behållare och eftersorteras, prioriteras ofta högt eftersom de står för stor volym och stort klimatavtryck. Hur ser det strukturella läget då ut, hur många hämtställen har fulla behållare och kan inte samla in mer plast och papper, oavsett hur mycket man tjatar på de boende?
I projektet påvisas att utsorteringen av plast- och pappersförpackningar begränsas på 33% av hämtställena.

Tumregel #3 från våra svenska samarbeten: I 50% av våra miljörum begränsas utsorteringen av plast- och pappersförpackningar, av faktisk plats i kärlen. Så även här verkar vi vara förhållandevis lika varandra.

Resultat från de första stegen i Bintels process

Vestforbrændinghar som mål att öka sin utsortering med 25% under innevarande period för sin avfallsplan. I första fasen har vi med enkla medel reducerat restavfallet med 14% och ökat sorteringsgraden med 15%. En bit på vägen alltså, redan i dessa första steg i processen!

Med dessa resultat i ryggen har Vestfor valt att ta nästa steg och göra en större utökning, där Vestfor tar projektet till en typiskt nästa nivå i Bintels kundresa: totalt ca 500 behållare.

Vi på andra sidan sundet är klara, både Magnus och Bintel, fattas bara, och är redo att hjälpa Vestfor mot de där 25% i ökad sorteringsgrad.

Bintel Insights™ är centrum för digital insiktsdriven avfallshantering

Vi vill effektivisera avfallshantering och därigenom öka cirkularitet och förbättra resursutnyttjandet. 

Relaterade kundcase

Här hittar du kundcase med liknande ämnen och applikationer som beskrivs i artiklen.

Prenumerera på vår blogg

Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter och kunskap!

Allmäna villkor

  1. De uppgifter du lämnar om dig själv i samband med registrering till tävlingen kommer att behandlas för att kunna administrera tävlingen. I samband med publicering av vinnare av tävlingen kommer personuppgifter som namn, efternamn och företagsnamn att publiceras på Internet. Om du begär rättelse av felaktiga personuppgifter eller önskar mer information kring behandlingen av dina personuppgifter ber vi dig att kontakta oss på adressen under punkt 3 nedan.
  2. Genom att godkänna dessa Allmänna Tävlingsvillkor samtycker du till personuppgiftsbehandling enligt ovan.
  3. Ansvarig för tävlingen är: Bintel AB, Lund.
  4. För att delta i tävling måste företaget vara registrerat i Sverige samt acceptera reglerna för tävlingen.
  5. Vinnaren av tävlingen kommer att få en installation av IoT-enheter i sina kärl i två miljörum. Enheterna kommer vara monterade i 12 månader, under denna tid kommer Bintel att göra en analys av rummens dimensionering och en kring dess utsortering. Efter 12 månader plockas enheterna ner av Bintel, om inte annan överenskommelse görs separat.
  6. Vinnaren utses, om ej annat anges, av en jury bestående av Bintels CEO, CTO och CSO. Juryns beslut kan inte överklagas och juryn behöver inte motivera sitt beslut.
  7. Priset är personligt och kan ej överlåtas till annat företag eller person.
  8. Vinnaren kommer att bli informerad personligen via telefon, brev eller e-post. Det är inte möjligt att byta ut vinsten mot kontanter eller mot annan tjänst. Vinnaren ansvarar själv för att betala eventuell skatt som uppstår till följd av vinsten.

Tack för ditt intresse!

Vänligen kontrollera din inkorg för en bekräftelse.

Tack för ditt intresse!

Petierunt uti sibi concilium totius Galliae in diem certam indicere.

(PDF 2,2 MB)